Wat is de Lean betekenis?
2 min gelezen
Als je in een bedrijf werkt, is het van belang dat veel processen zo makkelijk en soepel mogelijk verlopen. Dit is echter lang niet altijd even gemakkelijk gedaan als gezegd. Het is dan ook niet gek dat er allemaal manieren zijn bedacht waarmee je processen kunt verbeteren. Lean is een manier waarop je allerlei soorten processen in jouw bedrijf kunt verbeteren. Je kunt dan ook wel eens hebben gehoord dat mensen dingen zeggen als: “Wij werken Lean” of “Dat is niet zo Lean”. Maar wat is de Lean betekenis nu precies?
Wat is de Lean betekenis?
Als eerste zou je eens kunnen kijken naar de letterlijke betekenis die het woord heeft als je het vanuit het Engels zou vertalen. Zo vertaalt het ongeveer naar slanke. De Lean betekenis heeft dus alles te maken met het verslanken van je processen. Eventuele verspillingen die zich voordoen in bepaalde processen, zul je zo veel mogelijk proberen te elimineren. De Lean betekenis kun je dus eigenlijk al een beetje uit de letterlijke vertaling van het woord halen. Het is dan ook niet gek dat het zo is genoemd.
Aan wat voor verspillingen kun je denken?
Zoals hiervoor al kort is genoemd, is de Lean betekenis het slanker maken van processen. Dit houdt dus in dat je alles wat niet nodig is en wat niet iets toevoegt, zo veel mogelijk wil proberen te voorkomen. Dit soort verspillingen kunnen van alles en nog wat zijn. Zo kun je denken aan onnodig lange wachttijden voor de klant. Ook kan er van alles binnen de voorraad zijn waar je veel winst kunt behalen. Verder is een plek waar veel te verbeteren valt vaak het transport. Dit zijn allemaal plekken waar Lean echt het een en ander voor jouw bedrijf kan betekenen.
Hoe kun jij de Lean betekenis gebruiken?
Er zijn altijd een aantal zaken waarmee je rekening wil houden als je een bedrijf runt. Zo is het van belang dat je je werknemers goed behandelt, maar je wil er natuurlijk ook voor zorgen dat het je klanten aan niets ontbreekt. Lean is er voor jou om ervoor te zorgen dat jouw klanten altijd centraal staan. Op die manier weet je zeker dat alles in jouw processen bestaat om het je klanten zo prettig mogelijk te maken. Vraag je dus af wat jouw klant wil en wat jouw klant van jou verwacht. Zo kan de Lean ervoor zorgen dat je steeds beter weet waar je in wil investeren.
Welke processen creëren waarde?
Een van de belangrijke stappen die je zult moeten maken als je met de Lean betekenis aan de slag wil gaan, is het uitvogelen wat voor processen waarde toevoegen aan jouw bedrijf. Sommige processen wil je het liefst zo min mogelijk uitvoeren, maar zijn vereist vanuit de omgeving of vanuit wet- en regelgeving. Andere processen die geen waarde toevoegen, wil je zo veel mogelijk proberen uit te faseren. Dit zijn immers processen waar niemand iets aan heeft en die dus eigenlijk de moeite niet waard zijn.