Autograph

Autograph artikelsite

Grip op de weg

1 min read
Remklauw

Bijna alle auto’s in Nederland zijn tegenwoordig uitgerust met een schijfremsysteem. Dit remsysteem een groot aantal verschillende onderdelen, zoals de remblokken, de remschijven, remklauwen, een remslang en als laatste slijtage indicatieblokken. Al deze onderdelen hebben een verschillende functie. De remschijven draaien tijdens het rijden met de wielen mee en wanneer er wordt geremd duwen de remblokken tegen de remschijven aan, waardoor de wielen door de hoge weerstand tot stilstand worden gebracht. De remklauwen in dit systeem houden de remblokken ‘vast’. Dit zijn dus erg belangrijke onderdelen, aangezien losse remblokken betekent dat de remmen niet normaal kunnen functioneren. 

Remklauw

Ander remsysteem?

Het schijfremsysteem is echt niet het enige remsysteem dat wordt geïnstalleerd in auto’s. Je hebt namelijk ook het trommelremsysteem. Dit remsysteem bestaat uit twee halvemaanvormige remschoenen die bevestigd zijn aan de zogenaamde remankerplaat. De remankerplaat draait in tegenstelling tot de remschijven van het andere remsysteem niet mee met de wielen. Ook bevat dit remsysteem in tegenstelling tot het schijfremsysteem geen remblokken of remklauwen, maar vervullen de halvemaanvormige remschoenen de taak van het remmen. Dit remsysteem heeft ook gewoon een goede werking, maar komt in Nederland, maar ook in de rest van de wereld, een stuk minder voor dan het schijfremsysteem.